Na stacjach paliw taniej mimo, że w hurcie ceny odbiły od swoich 2,5-letnich minimów

Według e-Petrol.pl w połowie 40-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,89 i 5,93 zł/l. Oznacza to, że cena benzyny obniżyła się o 8 groszy, a diesel potaniał o 6 gr/l w skali tygodnia (6 gr/l oby dwa paliwa straciły na wartości tydzień wcześniej).

Jednocześnie cena średnia LPG pozostała na poziomie 2,85 zł/l (-2 grosze tydzień wcześniej).

Cena średnia paliw w detalu: 02-10-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,67 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 5,89 zł/l (-8 gr/l);

• ON: 5,93 zł/l (-6 gr/l);
• LPG: 2,85 zł/l ( 0 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie ceny zwłaszcza w hurcie są dużo niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże modelowe stacji paliw spadają w ostatnich tygodniach, ale są rekordowe w skali roku

W połowie 40 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 27 gr/l dla ON (-6 gr/l w skali tygodnia) i 39 gr/l dla Pb95 (-8 gr/l w skali tygodnia).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej wzrosły do rekordowego poziomu

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,5 gr/l) jest o blisko 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (28,0 gr/l) przewyższa też o 4 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Ceny hurtowe obu głównych paliw spadły we wrześniu 13-15 groszy na litrze

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 2-go października 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 6 groszy (+1 grosz tydzień wcześniej) i sięga 4,530 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 3 grosze (+5 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,640 zł/l (bez VAT). Mimo wzrostów w końcówce września ceny obu głównych paliw spadły w hurcie o 14-15 groszy na litrze od w skali minionego miesiąca. Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 spadła do 14 groszy z 17 groszy tydzień wcześniej.

W sierpniu benzyna potaniała w hurcie o 30 groszy, a ON o tylko 13 groszy na litrze.

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 18 gr/l (Pb95), podczas gdy diesel tanieje o 33 grosze na litrze (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Początek października, podobnie jak cały wrzesień, cechuje duża zmienność na rynku ropy

Wyceny ropy mocno spadały w I dekadzie września na 3-letnie minima w obawie o zmniejszenie popytu w Chinach, USA i Europie. Jednak kolejne tygodnie przyniosły systematyczne wzrosty z kilkuletniego dołka 69 usd/b Brent do blisko 74 usd/b Brent na sesji 2-go października (z godz. 18 naszego czasu). Widoczne w tym tygodniu odbicie wynika bezpośrednio z eskalacji napięcia na Bliskim Wschodzie. Konsekwencją ostatnich i przyszłych wydarzeń może być spadek podaży ropy. Izrael może zaatakować np. instalacje naftowe w Iranie, a USA mogą nałożyć sankcje na eksport irańskiej ropy.

Wcześniej wzrosty na rynku ropy wywołał spadek zapasów w USA i ogłoszenie pakietu stymulującego gospodarkę przez Chiński Bank Ludowy.

Niestety dla kierowców złoty traci w ostatnich dniach na wartości

Notowania USD/PLN zbliżają się w środę (02.10.2024) do 3,90, a EUR/PLN do 4,30. Wszystko to za sprawą gwałtownego umocnienia dolara amerykańskiego w sytuacji wzrostu napięcia na Bliskim Wschodzie. Dolara wspiera też oczekiwane cięcie stóp procentowych w strefie euro (trzecie z kolei) po danych pokazujących spadek inflacji.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań głównej pary świata - EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ napływające dane gospodarcze z USA zwiększały prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Ostatecznie FED obniżył 18-go sierpnia stopy procentowe w USA aż o 50 punków bazowych, wywołując 0,5% wzrost kursu euro do dolara zaraz po ogłoszeniu decyzji. Wcześniej, bo już w czerwcu, a następnie na początku września cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny. W dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com