Według e-Petrol.pl w połowie 49-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,07 i 6,18 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 2 grosze, a diesla o 1 grosz na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu pozostała na bardzo wysokim poziomie 3,19 zł/l. Na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa skokowy wzrost kursu dolara.
Cena średnia paliw w detalu: 04-12-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,89 zł/l (+4 gr/l);
• Pb95: 6,07 zł/l (-2 gr/l);
• ON: 6,18 zł/l (-1 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l (0 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).
Po ostatnich zmianach ceny obu głównych paliw są niż przed rokiem o 15-24 gr/l w hurcie i o 36-42 gr/l w detalu (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku:
Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku
W połowie 49 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 22 gr/l dla ON (+10 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) wzrosła o 6 groszy i sięga 40 groszy na litrze.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,5 gr/l) jest o blisko 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25,4 gr/l) przewyższa o ponad 1 grosz rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
W hurcie różnica w wycenie ON w stosunku do Pb-95 oscyluje od 5 tygodni w okolicy 30 gr/l
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 4-go grudnia 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 4 grosze (-3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,622 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał średnio o 9 groszy (+1 grosz tydzień wcześniej) i kosztował 4,837 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 spadła do 26 groszy na litrze (z VAT) - cennik z 04.12.2024.
W skali listopada benzyna 95 nie zmieniła swojej ceny hurtowej, a diesel podrożały o 13 groszy na litrze.
Od początku 2024 roku benzyna w hurcie tanieje o 8 gr/l (Pb95). Jednocześnie o 13 groszy tańszy jest również diesel (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Na ceny ropy wpływają skrajnie różne czynniki
Od połowy października notowania ropy Brent oscylują wokół 73 usd/b, a skala zmienności powoli się obniża. W czwartkowe południe (05.12.2024) kontrakt najbliższy na ropę Brent wyceniany jest na 72,6 usd/b, czyli na poziomie praktycznie bardzo zbliżonym do notowań sprzed tygodnia.
W listopadzie i grudniu dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut po wygranych wyborach prezydenckich przez Donalda Trumpa. W USA panuje przekonanie, że nowy prezydent może płynnie kontrolować przepływy energii (też ropy) i jej ceny. Z drugiej strony OPEC+ stara się podnosić ceny surowca poprzez sterowanie podażą z krajów należących do kartelu.
Spadkowo na ceny wpływała też słabnąca gospodarka Chin, ale tu widać pierwsze objawy ożywienia. Na Bliskim Wschodzie rozejm między Izraelem a wspieranym przez Iran Hezbollahem zaczął obowiązywać, co obniżyło skalę whań na rynku ropy.
Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby
Notowania USD/PLN w czwartkowe południe (4-go grudnia) obniżyły się nieco poniżej 4,06 złotego za dolara po ustanowieniu rocznego szczytu (powyżej 4,16 zł/usd) na zamknięciu sesji z 22.11.2024. Słaby złoty był w październiku efektem oczekiwań, że Donald Trump wygra wybory, a później zrealizowania się tego scenariusza.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut (wtorek i środa) i na odwrót.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego do Polski będą wpływać kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem umacniania złotego jest zatrzymanie spadków euro/dolara.
Ceny paliw w hurcie (bez VAT):
Andrzej Bąk - eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com