Na stacjach paliw widoczne są tylko kosmetyczne zmiany cen

Według e-Petrol.pl w połowie 50-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,06 i 6,14 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 1 grosz, a diesla o 4 grosze na litrze w skali tygodnia.

Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o symboliczny grosz do 3,18 zł/l. Na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa wysoki kursu dolara.

Cena średnia paliw w detalu: 11-12-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,85 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,06 zł/l (-1 gr/l);

• ON: 6,14 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 3,18 zł/l (-1 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).

Po ostatnich zmianach ceny obu głównych paliw są niż przed rokiem o 4-21 gr/l w hurcie i o 32-38 gr/l w detalu (tabela poniżej).

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku

W połowie 50 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 28 gr/l dla ON (+4 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) pozostała na poziomie 40 groszy na litrze.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

Od początku 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,7 gr/l) jest o blisko 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25,5 gr/l) przewyższa o ponad 1,5 grosza rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

W hurcie różnica w wycenie ON w stosunku do Pb-95 spadła do ok 20 gr/l

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 13-go grudnia 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 4 grosze (-4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,652 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel nie zmienił swojej ceny (-9 grosz tydzień wcześniej) i kosztował 4,821 zł/l (bez VAT).

Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 spadła do 21 groszy na litrze (z VAT) - cennik z 13.12.2024 z 26 groszy tydzień wcześniej.

W skali grudnia benzyna 95 drożeje w hurcie o 3 grosze, ale diesel tanieje o 5 groszy na litrze.

Od początku 2024 roku benzyna w hurcie jest tańsza o 5 gr/l (Pb95). Jednocześnie o 14 groszy tańszy jest również diesel (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Na ceny ropy wpływają skrajnie różne czynniki

Od połowy października notowania ropy Brent oscylują wokół 73 usd/b, a skala zmienności powoli się obniża. W piątkowe popołudnie (13.12.2024) kontrakt najbliższy na ropę Brent wyceniany jest na 73,4 usd/b, czyli na poziomie bardzo zbliżonym do notowań sprzed tygodnia.

W listopadzie i grudniu dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut po wygranych wyborach prezydenckich przez Donalda Trumpa. W USA panuje przekonanie, że nowy prezydent może płynnie kontrolować przepływy energii (też ropy) i jej ceny. Z drugiej strony OPEC+ stara się podnosić ceny surowca poprzez sterowanie podażą z krajów należących do kartelu.

Na spotkaniu z 5.12.2024 kartel przedłużył cięcia produkcji o dodatkowe 3 miesiące do kwietnia 2025 r. Oczekiwana decyzja nie pozwoliła baryłce ropy Brent wyjść poza przedział 71–74 USD w którym cena pozostaje w grudniu.

Spadkowo na ceny wpływała też słabnąca gospodarka Chin, ale tu widać pierwsze objawy ożywienia. Na Bliskim Wschodzie rozejm między Izraelem a wspieranym przez Iran Hezbollahem zaczął obowiązywać, co obniżyło skalę wahań na rynku ropy.

Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby

Notowania USD/PLN w piątkowe popołudnie (13-go grudnia) spadły nieco poniżej 4,06 złotego za dolara, a w grudniu pozostają w przedziale wahań 4,033 - 4,085 złotego za dolara. Wcześniej, bo 22 listopada kurs usd/pln ustanowił roczny szczyt powyżej 4,16 zł/usd. Złoty osłabiał się od października, gdy rynek oczekiwał, że Donald Trump wygra wybory, a później dalsze osłabienie złotego nastąpiło po zrealizowaniu się tego scenariusza.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut (wtorek i środa) i na odwrót. Eurodolar oscyluje od już od trzech tygodni wokół 1,05 usd za euro. Osłabieniu euro sprzyjają ostatnie cięcia stóp procentowych przez Europejski Bank Centralny (łącznie o 1%), podczas gdy Fed powinien podjąć decyzję o kolejnym cięciu stóp w przyszłym tygodniu.

Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego, do Polski będą wpływać kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem umacniania złotego jest zatrzymanie spadków euro/dolara.

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com