Ceny średnie na stacjach paliw wzrosły o 20-30 groszy na litrze od początku stycznia

Według e-Petrol.pl w połowie 4-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,22 i 6,39 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny wzrosła o 7 groszy, a diesla o 10 groszy na litrze w skali tygodnia.

Jednocześnie cena średnia autogazu zwiększyła się o 2 grosze do 3,27 zł/l - najwyżej od lipca 2022 roku. Szczególnie na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa stosunkowo wysoki kursu dolara.

Cena średnia paliw w detalu: 22-01-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,98 zł/l (+7 gr/l);
• Pb95: 6,22 zł/l (+7 gr/l);

• ON: 6,39 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 3,27 zł/l (+2 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Nawet po ostatniej podwyżce paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również niższe niż przed rokiem o 7-10 gr/l w detalu, ale w hurcie ceny są minimalnie wyższe niż rok temu.

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże stacji paliw były rekordowe w 2024 roku

W połowie 4 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 7 groszy/l dla ON (+9 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) do 26 groszy na litrze z 20 groszy tydzień wcześniej. 

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw są wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosi średnie zyski (patrz wykres).

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023)  wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

W hurcie różnica w wycenie ON w stosunku do Pb-95 oscyluje w pobliżu 25 gr/l

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 23-go stycznia 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 2 grosz3 (+11 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,830 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 4 groszy (+19 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 5,110 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 34 groszy z 37 groszy tydzień wcześniej.

Od początku stycznia 2025 roku benzyna w hurcie podrożała o 13 groszy, a diesel o 20 groszy na litrze.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Na szczęście dla kierowców ropa tanieje, a złoty umacnia się

Notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych.

W czwartkowe (23.01.2025) popołudnie ropa Brent kosztuje ok. 77,5 usd/b, czyli potaniała o 7% od swojego szczytu z połowy stycznia.

Złoty umacnia się do dolara i euro

Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku - 4,170 zł za dolara. Kolejne dni przyniosły jednak duży spadek w okolice 4,04 w czwartkowe popołudnie (23.01.2023).

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.

Euro najtańsze od września 2018 roku

Polska waluta pozostawała silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia do połowy stycznia. W ostatnich dniach kurs eur/pln spadł jednak poniżej 4,22 złotego za euro - najniżej od kwietnia 2018 roku. Obserwowane umocnienie złotego wobec euro jest wynikiem zatrzymania spadków euro/dolara.

Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami na w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza.

Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną dłużej w obliczu wysokiej inflacji. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego, do Polski wpływać będą kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki.

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com