Na stacjach paliw odnotowano kolejne delikatne obniżki cen

Według e-Petrol.pl w połowie 7-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,15 i 6,29 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 4 grosze, a diesla o 6 groszy na litrze w skali tygodnia.

Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 3 grosze do 3,21 zł/l. Warto zauważyć, że w hurcie ceny paliw rosną i zniwelowały już całkowicie spadek z przełomu stycznia i lutego.

Cena średnia paliw w detalu: 14-02-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,89 zł/l (-6 gr/l);
• Pb95: 6,15 zł/l (-4 gr/l);

• ON: 6,29 zł/l (-6 gr/l);
• LPG: 3,21 zł/l (-3 gr/l).

 

Ceny paliw w kraju:

 

 

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

 

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l - ON z października i 7,95 zł/l - Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również niższe niż przed rokiem o 27-34 gr/l w detalu i 36-58 groszy na litrze w hurcie.

 

Zmiany cen paliw w skali roku:

Marże stacji paliw były rekordowe w 2024 roku

W połowie 7 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 18 groszy/l dla ON (-9 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 27 groszy na litrze (-3 grosze w skali tygodnia).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski (patrz wykres).

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z poprzednich 5 lat (2017-2023)  wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

W hurcie paliwa podrożały lekko po dużej przecenie tydzień wcześniej

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 12-go lutego 2025, cena netto litra Pb95 zrosła o 2 grosze (4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,802 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 10 groszy (5 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 5,014 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 26 groszy z 23 groszy tydzień wcześniej.

Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie drożeją 10 groszy na litrze.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Ropa mocno potaniała w II połowie stycznia

W lutym notowania ropy Brent poruszają się w szerokim trendzie bocznym 74-77 usd za baryłkę po tym jak w II połowie stycznia notowania surowca spadły o ok. 10%. W piątkowe (14.02.2025) popołudnie ropa Brent kosztuje ok. 75,7 usd/b, czyli o 1 dolara więcej niż tydzień wcześniej.

Wcześniej notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. Dodatkowo nowy prezydent USA wezwał kraje OPEC do obniżenia cen surowca poprzez zwiększenie podaży. Na razie odzewu na ten apel nie ma, a ceny przestały spadać.

Złoty umocnił się do dolara i euro

Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku - 4,170 zł za dolara. Kolejne dni przyniosły jednak duży spadek w okolice 4,01 złotego za dolara - 24-go stycznia. Przełom stycznia i lutego przyniósł odbicie w górę do 4,08, ale dzisiaj (14.02.2025) dolar kosztuje już poniżej 3,97 złotego.

Wahania kursu USD/PLN zależą najmocniej od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.

Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza.

Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomaga perspektywa zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.

Polska waluta pozostawała silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia do połowy stycznia. W ostatnich dniach kurs eur/pln spadł jednak w okolice 4,16 złotego za euro - najniżej od 2018 roku.

 

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):


 

Andrzej Bąk - eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com