Cena diesla w Polsce po czterech tygodniach mocnych wzrostów wreszcie spadła w hurcie o 12 gr/l w skali tygodnia. W tym samym czasie benzyna Pb95 potaniała o 11 gr/l. Mimo tej korekty ON drożał na stacjach i jest wyraźnie droższy niż benzyna, co wyróżnia Polskę na tle Europy.
Aktualne ceny z VAT:
ON – 6,04 zł/l (6039 zł/1000 l)
Pb95 – 5,47 zł/l (5472 zł/1000 l)
To pierwszy spadek po miesiącu wzrostów. Jeszcze w poniedziałek ON osiągnął 6201,7 zł/1000 l, najwyżej od stycznia 2025 r.
Średnie ceny detaliczne (26.11):
ON – 6,33 zł/l
Pb95 – 5,94 zł/l
Dla rolników oznacza to utrzymujące się wyższe koszty paliwa, mimo spadków w hurcie.
W większości krajów UE diesel jest tańszy od benzyny. Wyjątki: Polska i Litwa, gdzie ON przewyższa cenę Pb95 — m.in. z powodu dużego eksportu na Ukrainę i napięć w dostawach ON w Europie.
Diesel (ON):
🇨🇿 6,00 | 🇵🇱 6,33 | 🇸🇰 6,41 | 🇱🇹 6,57 | 🇩🇪 6,98 zł/l
Pb95:
🇵🇱 5,94 | 🇨🇿 6,08 | 🇱🇹 6,10 | 🇸🇰 6,52 | 🇩🇪 7,11 zł/l
Sytuacja na polskim rynku jest odzwierciedleniem zmian zachodzących na rynku europejskim. Tam również ceny benzyny pozostają w miarę stabilne, podczas gdy diesel notuje mocne wzrosty. Ta rozbieżność wynika właśnie ze stopnia uzależnienia od importu oraz z globalnych problemów z podażą oleju napędowego w związku z trwającą rosyjską agresją na Ukrainę i ukraińskimi atakami na rosyjską infrastrukturę naftową.
Ropa Brent spadła do 62 USD/baryłkę, a dolar kosztuje ok. 3,65 zł. Oba czynniki sprzyjają dalszym obniżkom w hurcie — istotnym również dla rolników.
chwilowe odciążenie kosztów ON,
możliwe dalsze spadki w hurcie,
na stacjach zmiany pojawią się z opóźnieniem,
rynek nadal bardzo zależny od sytuacji geopolitycznej.
Andrzej Bąk
Źródło cen: e-Petrol, PKN Orlen